توانمندسازی از کوچه پسکوچهها شروع میشود
احمد میدری در آیین بزرگداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت با حضور رئیسجمهور گفت: مشارکت مردم و گروههای محلی میتواند مسیرهای تازهای را برای توانمندسازی ایجاد کند. تحول از محله آغاز میشود.
او با اشاره به تجربه موفق سازمان بهزیستی گفت: در مطالعه تطبیقی میان ایران، مالزی و ترکیه، ایران بزرگترین شبکه مردمیِ افراد دارای معلولیت را در اختیار دارد. شبکهای که مبتنی بر همکاری و همیاری محلی شکل گرفته است.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اجرای طرح محلهمحور در دو هزار و ۵۰۰ مرکز سراسر کشور را نماد این ظرفیت دانست و گفت: توانبخشی مبتنی بر جامعه زمانی که فرد را در محله خود شناسایی میکند، مسیر زندگی او را تغییر میدهد.
میدری با بیان نمونههای عینی مانند ابراهیم سلیمانی توضیح داد: گروههای اجتماعمحور در دهههای اخیر بهویژه در حوزه زنان سرپرست خانوار، معلولان و سلامت روان نشان دادهاند که چگونه یک محله میتواند به سکوی توانمندسازی تبدیل شود.
او گام نخست دولت در این مسیر را شناسایی و تقویت گروههای مردمی فعال در بهزیستی، کمیته امداد و هلالاحمر عنوان کرد و گفت: طی یک سال گذشته نمونههای موفق این گروهها گردآوری و آماده معرفی به جامعه شدهاند.
وزیر رفاه در پایان بر تغییر نگاه به عنوان شرط اصلی تحول تأکید کرد: تا زمانی که مردمباور نباشیم و محله را کانون ظرفیت اجتماعی ندانیم، نمیتوانیم تحول بزرگی ایجاد کنیم. امروز تنها بخشی از این ظرفیت در بهزیستی نمایان شد.
















