به گزارش آتیه آنلاین، رئیس سازمان امور دانشجویان از اجرای طرح جدید تغذیه دانشجویی از ترم آینده خبر داد و اعلام کرد که یارانه غذای دانشجویان از این پس بهصورت مستقیم به کیف پول الکترونیکی آنها واریز خواهد شد.
سعید حبیبا در گفتوگو با مهر اظهار کرد: در قالب طرح جدید، رستورانهای مکمل در محیطهای دانشگاهی راهاندازی میشوند تا دانشجویان بتوانند از خدمات متنوعتری در حوزه تغذیه بهرهمند شوند.
وی با اشاره به تغییر شیوه پرداخت یارانه غذا گفت: بر اساس تصمیمهای اتخاذ شده، از ترم آینده یارانهای که دولت برای تغذیه دانشجویان در نظر میگیرد، مستقیماً به حساب یا کیف پول الکترونیکی دانشجویان واریز میشود تا خود آنها درباره نحوه استفاده از این اعتبار تصمیم بگیرند.
در سازوکار جدید، یارانه غذا که پیش از این به پیمانکاران پرداخت میشد، مستقیماً در اختیار دانشجویان قرار میگیرد و مدیریت هزینهکرد آن بر عهده خود دانشجو خواهد بود.
بر اساس این گزارش، وزارت علوم با هدف کاهش تصدیگری دولت، افزایش نقش بخش خصوصی را در حوزه تغذیه دانشجویی دنبال میکند. مسئولان این وزارتخانه معتقدند بخش تغذیه سهم قابل توجهی از بودجه آموزش عالی را به خود اختصاص داده و واگذاری مدیریت این حوزه به بخش خصوصی میتواند به بهبود کیفیت خدمات منجر شود.
در این طرح، دانشگاهها به جای تولید مستقیم غذا، نقش ناظر را بر عهده خواهند داشت و تمرکز آنها بر فراهم کردن زیرساختها و تسهیلات لازم برای دسترسی دانشجویان به غذای مناسب و مقرونبهصرفه خواهد بود.
مسئولان وزارت علوم همچنین معتقدند اجرای این طرح علاوه بر ارتقای کیفیت غذا و افزایش حق انتخاب دانشجویان، موجب کاهش اتلاف منابع، حذف هزینههای سنگین تجهیز و نگهداری آشپزخانهها، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مدیریت بهینه مصرف انرژی، بهویژه گاز، خواهد شد.
